دانشمند فردا

روانشناسی- تربیتی- آموزشی/سلام عزیزان " این وبلاگ برای والدین دانش آموزان جهت تعامل هرچه بیشتر با خانه و مدرسه است

دانشمند فردا

روانشناسی- تربیتی- آموزشی/سلام عزیزان " این وبلاگ برای والدین دانش آموزان جهت تعامل هرچه بیشتر با خانه و مدرسه است

مراحل

دوره نوجوانی درانتهای دوره کودکی دوم وبابروزسریع تحولات آستانه بلوغ در سنین۱۰تا۱۲سالگی شروع می شود.این تحولات بانموساختمان استخوانی بدن واولین علایم رشدجنسی شامل:بزرگ شدن پستانهادردختران ورشدبیضه هادرپسران آغازمی گردد.این تغییرات بدنی بتدریج باعث به هم ریختن تعادل  

دوره ی پیش ازبلوغ می شودومسایل تازه ای دراحساسات وروابط فرد 

باوالدین پدید می اورد. 

این همان نکته ی مهمی است که اغلب والدین از ان غفلت می کنند. 

توجه به این نکته که والدین خودشان هم قبلا نوجوان بوده اند ویادآوری خاطرات 

و مسایل آن دوره میتواندکمک بسیار بزرگی به فرزندانشان و همینطور خانواده 

نماید تا هرچه اسانتراین مرحله به پایان برسد. وبه جای تشویش ومسایل  

حاشیه ای جوی سرشار ازهمدلی وراهنمایی درخانواده حکمفرما شود. 

پایان دوره نوجوانی/درمقایسه بااعصارپیشین/تاخیربیشتری دارد. 

این به دلیل پیچیدگی زندگی درعصرحاضر/الزامات ناشی ازدوره های تحصیلی طولانی ترومشکلات استقلال اقتصادی درآغاززندگی شغلی است. 

دوره نوجوانی از۱۲سالگی که(متوسط سن بروزبلوغ جسمی و جنسی دختران وپسران)است تا۲۰ سالگی(سن متوسط دستیابی به استقلال وخودکفایی وشکل گیری هویت((خود))  )درنظرگرفته می شود. 

مراحل: 

۱ــمرحله ی فاصله گرفتن(۱۲تا۱۴سالگی)) 

بروزرشدجسمی واولین نشانه های بلوغ نوعی تمایل طبیعی برای فاصله گرفتن کودک ازبزرگسالان/بخصوص والدین را به همراه می آورد. 

بستن دراتاق خواب یاحمام توسط کودک و درمحرمانه جلوه دادن تغییرات بدن 

نشانه هایی ازاین مرحله است. 

این گونه رفتارهای محرمانه واختصاصی نقش روانی--اجتماعی مهمی در پایان دادن به وابستگیهای کودکانه قبلی به والدین وسایربزرگسالان ایفامیکند. 

بدون این فاصله روانی واجتماعی/کودک قادرنخواهدشدتاگامهای آزمایشی اولیه رابرای استقلال ورسیدن به بزرگسالی بردارد.

 باافزایش این فاصله/کودک میتواندبادوستان نزدیک خود رازورمزهایی رامطرح کندوارتباطهای ویژه ی دوره ی نوجوانی راباگروه همسالان وبه دورازوالدین ومعلمان ودیگربزرگسالان به وجود آورد. 

این فاصله ی جدیدازخانواده وبزرگسالان بیشتر جنبه ی روانی داردودامنه ان درکودکان مختلف یک اندازه نیست. 

برای مثال:کودکان محروم ازعواطف گرم ودوستانه خانوادگی/ 

کودکان خانواده های آشفته/کودکان خانواده های مستبدوکودکان مبتلابه محرومیت های فرهنگی واجتماعی ممکن است این فاصله گیری طبیعی راتا 

اندازه ای گسترش دهندکه مقدمه ناسازگاریهاودشواریهای شدیدبعدی انان بشود. امادرکودکان عادی/این فاصله تا انجاگسترش می یابدکه به کشف هویت و جنسیت وسایر جوانب رشد((خود ))درآنان منتهی می شود