دوره نوجوانی درانتهای دوره کودکی دوم وبابروزسریع تحولات آستانه بلوغ در سنین۱۰تا۱۲سالگی شروع می شود.این تحولات بانموساختمان استخوانی بدن واولین علایم رشدجنسی شامل:بزرگ شدن پستانهادردختران ورشدبیضه هادرپسران آغازمی گردد.این تغییرات بدنی بتدریج باعث به هم ریختن تعادل
دوره ی پیش ازبلوغ می شودومسایل تازه ای دراحساسات وروابط فرد
باوالدین پدید می اورد.
این همان نکته ی مهمی است که اغلب والدین از ان غفلت می کنند.
توجه به این نکته که والدین خودشان هم قبلا نوجوان بوده اند ویادآوری خاطرات
و مسایل آن دوره میتواندکمک بسیار بزرگی به فرزندانشان و همینطور خانواده
نماید تا هرچه اسانتراین مرحله به پایان برسد. وبه جای تشویش ومسایل
حاشیه ای جوی سرشار ازهمدلی وراهنمایی درخانواده حکمفرما شود.
پایان دوره نوجوانی/درمقایسه بااعصارپیشین/تاخیربیشتری دارد.
این به دلیل پیچیدگی زندگی درعصرحاضر/الزامات ناشی ازدوره های تحصیلی طولانی ترومشکلات استقلال اقتصادی درآغاززندگی شغلی است.
دوره نوجوانی از۱۲سالگی که(متوسط سن بروزبلوغ جسمی و جنسی دختران وپسران)است تا۲۰ سالگی(سن متوسط دستیابی به استقلال وخودکفایی وشکل گیری هویت((خود)) )درنظرگرفته می شود.
مراحل:
۱ــمرحله ی فاصله گرفتن(۱۲تا۱۴سالگی))
بروزرشدجسمی واولین نشانه های بلوغ نوعی تمایل طبیعی برای فاصله گرفتن کودک ازبزرگسالان/بخصوص والدین را به همراه می آورد.
بستن دراتاق خواب یاحمام توسط کودک و درمحرمانه جلوه دادن تغییرات بدن
نشانه هایی ازاین مرحله است.
این گونه رفتارهای محرمانه واختصاصی نقش روانی--اجتماعی مهمی در پایان دادن به وابستگیهای کودکانه قبلی به والدین وسایربزرگسالان ایفامیکند.
بدون این فاصله روانی واجتماعی/کودک قادرنخواهدشدتاگامهای آزمایشی اولیه رابرای استقلال ورسیدن به بزرگسالی بردارد.
باافزایش این فاصله/کودک میتواندبادوستان نزدیک خود رازورمزهایی رامطرح کندوارتباطهای ویژه ی دوره ی نوجوانی راباگروه همسالان وبه دورازوالدین ومعلمان ودیگربزرگسالان به وجود آورد.
این فاصله ی جدیدازخانواده وبزرگسالان بیشتر جنبه ی روانی داردودامنه ان درکودکان مختلف یک اندازه نیست.
برای مثال:کودکان محروم ازعواطف گرم ودوستانه خانوادگی/
کودکان خانواده های آشفته/کودکان خانواده های مستبدوکودکان مبتلابه محرومیت های فرهنگی واجتماعی ممکن است این فاصله گیری طبیعی راتا
اندازه ای گسترش دهندکه مقدمه ناسازگاریهاودشواریهای شدیدبعدی انان بشود. امادرکودکان عادی/این فاصله تا انجاگسترش می یابدکه به کشف هویت و جنسیت وسایر جوانب رشد((خود ))درآنان منتهی می شود